Beauty of decay

Beauty of decay

Chinese dragon (84x70x8). Displayed at the National Museum in Oslo 2023. Photo: Anders Bergersen

I serien «The beauty of decay», bruker jeg taksteiner fra 1700 tallet, som lerret for blå -hvite tegninger. Taksteinene kommer fra Rykkind gård, et av de første stedene hvor det røyk i pipene etter en tidligere pandemi; Svartedauen, derav stedsnavnet Ryk inn. Taksteinene bærer spor etter produksjonsprosessen, noen steder ser du avtrykk fra barnehender, spor etter fingrer eller steiner som er brent fast. Det blir et slags historisk tilbakeblikk, på denne tiden i Europa, prøvde man iherdig å fremstille porselen, det hvite gullet fra Kina. Man imiterte det ved å bruke hvit tinnglasur på rød leirgodsleire, gjerne dekorert med blå kobolt, som man hadde tilgang på. Det å bruke et material som allerede er der, det vil si; taksteinene, føles som et bidrag til en mer bærekraftig fremtid. Taksteinen i terrakotta er en del av vår felles historie og kulturarv, å bruke steinene bygger en bro mellom fortid og fremtid.


Rooftiles from the 1800th century

Reuse and sustainability drive my artistic practice. In my current project, I repurpose 18th-century roof tiles as a canvas for blue-and-white drawings. This involves carefully cleaning and preparing the tiles, ensuring their structural integrity is maintained. My drawings take their inspiration from sought-after Chinese porcelain during that era. Utilizing existing and found materials feels like a contribution to a sustainable future. The roof tiles bear witness to craftsmanship; having endured over 200 years on a roof, they remain strong and resilient to various treatments, firings, and glazes. These tiles are a part of our shared history and cultural heritage, handmade with traces of the production process. Using locally sourced materials fired to low temperatures, I aim to reduce my carbon footprint, minimize my environmental impact, and inspire people.

Beauty of decay
Detail

Terra icognita (84x70x8). On display at The European Ceramic Context 2024, Bornholm. Photo: the Artist

Terra icognita, detail

Beauty of decay
Detail

Message in a bottle (58x60x8). On display at The European Ceramic Context 2024, Bornholm. Photo: the Artist

Message in a bottle, detail

Beauty of decay

My oh my a Ming. Each rooftile: 35x23x8. Photo: Anders Bergersen

Beauty of decay

Welhavens gate 19 or Pissing dog. On display at K-U-K Trondheim, The annual Exhibition of the Norwegian Association for Arts and Crafts (NK) 2024. Photo: Freia Beer


Materialet er helt avgjørende for verket. Det består av gjenbrukte, godt over 100 år gamle murstein fra Welhavens gate 19 i Oslo. Det var viktig å forholde seg åpen og lydhør til historien mursteinene ville fortelle og se på stedet de tilhørte – en liten flik Oslo-historie. Jeg vil at folk skal bli oppmerksom på hva slags materialer vi har rundt oss og se verdien i det en annen velger å kaste. Fargene gir verket et ekstra lag av historisk betydning, gjennom assosiasjoner til den ikoniske blå-hvite keramikken.


The material is key in this work, as it consists of reclaimed bricks from Welhavens gate 19 in Oslo that are well over 100 years old. It was important to be open and listen to the story the bricks wanted to tell, and to look at the place the came from-a slice of Oslo history. I want to make people aware of the materials we surround ourselves with, and recognize that one man´s trash is another man´s treasure. The colours add an extra layer of historic significance through associations to the iconic blue and white pottery.